پایگاه بچه های ۱۱۳

مرجعی برای بیوگرافی (زندگی نامه) در ایران

پایگاه بچه های ۱۱۳

مرجعی برای بیوگرافی (زندگی نامه) در ایران

بیوگرافی یا زندگی نامه خواهران برونته

 از نخستین زنان شهری، که در جهان داستان*نویسی در انگلستان ظهور کردند و با آثار دلنشین و روح*نواز خود میلیون*ها ادب*دوست سراسر عالم را به خود مشغول داشتند سه خواهران برونته به نام شارلوت، امیلی و آن بوده*اند که سالیان دراز با پدر کشیش خود و تنها برادرشان، در مرتفعات دورافتاده می*زیستند. خوی آتشین پدر و سقوط برادر به دامان الکل و تریاک و تنهایی و غم روزافزون، هر سه خواهر را خواهی نخواهی به دامان کتاب و ادبیات کشانید. شارلوت و آن اندوه پنهانی خود را به صورت ترانه**های شورانگیزی به زبان آوردند و امیلی به نگارش داستان پرداخت. در سال 1846 هنگامی که شارلوت بیست*وهشت ساله و آن بیست*وچهار ساله بود این سه خواهر در حیاط صومعه*ای در شهر کوچک هارورث با پدر کشیش خود زندگی می*کردند. در آن موقع آنها مشترکاً مجموعه اشعاری در یک جلد به نام مستعار خواهران «بل» انتشار دادند. از آن پس هریک از آنها جداگانه آثاری منتشر کردند. یکسال بعد کتاب مشهور شارلوت به نام «جین ایر» انتشار یافت. «جین ایر کم» و بیش شرح زندگانی و احساسات خود او بود. هنگام انتشار این اثر شارولت به خواهر خود امیلی نوشت «به خلاف تصور تو و بسیاری از نویسندگان دیگر جهان، من با این اثر می*خواهم ثابت کنم که قهرمان کتاب لازم نیست دختری فتان و آشوبگر و همه*پسند باشد و باز هم می*خواهم به تو بگویم که با یک اثر می*توان در جهان شهرت جاودانی کسب کرد» همان*گونه که شارلوت پیش*بینی کرده بود، داستان جین ایر ناگهان موجی از احساسات در سراسر انگلستان به وجود آورد و انگلستان عهد ویکتوریا را تسخیر کرد. هنوز در محافل ادب*پرور انگلیس صحبت از این کتاب بود که مرتفعات طوفان*خیز یا «بلندی*های بادگیر» اثر مشهور امیلی و ی کماه بعد «آگنس گری» اثر آن برونته به دست دوستداران ادب رسید. دو کتاب اخیر در آغاز شهرت جین ایر را پیدا نکردند اما دیری نگذشت که انگلستان مسحور اثر امیلی شد. «اجاره*نشین ویلدفل هال» کتاب دیگر آن برونته بود که در همان ایام منتشر شد و این کتاب درحقیقت سرگذشت غم*انگیز برادر آنان بود. اشعار شارلوت برونته را در ادبیات انگلستان عالیترین نمونه شکوه*های زنان عاشق و ناکام شمرده*اند، اما اشعار امیلی برونته شعری عمیق*تر و عالی*تر و نومیدانه*تر از دو خواهر دیگر است. در همان زمان حیات خود ایشان نیز، مردم اشعار امیلی را بر دو خواهرش ترجیح می*دادند.

این لطف کلام و تلخی آن مربوط به عشق بی*حاصلی است که امیلی به معلم خود داشت و چون این معلم جوان دل به عشق خواهر او بست، امیلی دم فرو برد و غم دل را تنها برای خود نگاه داشت و با همین غم نیز جان سپرد.

اشعار این سه خواهر بیشتر با روح آنها سر و کار دارد و از جنبه هوس عاری است، زیرا تقریباً هیچ*کدام از آنها عشق را جز به صورت روحانی نشناخته بودند. این نکته قابل ذکر است که هر سه خواهر عمر کوتاه داشتند چنانکه شارلوت در 39 سالگی (1855ـ1816)، امیلی در 30 سالگی (1848ـ1818) و آن در 29 سالگی (1851ـ1822) مردند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد