پایگاه بچه های ۱۱۳

مرجعی برای بیوگرافی (زندگی نامه) در ایران

پایگاه بچه های ۱۱۳

مرجعی برای بیوگرافی (زندگی نامه) در ایران

بیوگرافی یا زندگی نامه سرگی ایلیوشین

مردی که عاشق پرواز بود

در 8 مارس سال 1894 سرگی ایلیوشین در دهکده ایی بنام دیلیلوو واقع در روسیه مرکزی در یک خانواده روستایی پرجمعیت متولد شد.سرگی به سرعت دریافت که خانواده اش به کمک مالی او نیازمند می باشد و به همین دلیل او از نوجوانی به کار پرداخت تا بتواند باری از دوش پدر و برادران خود بردارد.(قابل توجهی بعضی از جوانان عزیز که تنها هنرشان دریافت پول توجیبی و سوئیچ اتومبیل از پدر محترمشان است تا هنرهای نمایشی خود را در خیابان به عموم عرضه دارند!)
سرگی مشاغل مختلفی را تجربه کرد اما عاقبت در 16 سالگی شانس به او نیز لبخند زد و او موفق شد در فرودگاه سنت پترزبورگ شغلی بدست آورد ، در شغل جدید او به تمیز کردن و ترمیم باند پروازی فرودگاه می پرداخت.او در این فرودگاه خلبانان مشهور روس را ملاقات کرد و از همین زمان عشق به پرواز در وجودش شعله ور گشت.این عشق و علاقه به او انگیزه ایی قوی و محکم داد تا زندگی خود را عوض نماید. با تلاش و کوششی در خور ستایش عاقبت او موفق شد در مدرسه آموزش خلبانی محلی ثبت نام نماید.سرگی به سرعت به فنون پرواز آشنا و مسلط شد ودر سال 1917 طی جنگهای داخلی روسیه که در زمان قدرت گرفتن بلشویکها به اوج خود رسیده بود ، به عنوان خلبان در ارتش سرخ پذیرفته شد.
طی همین جنگهای داخلی بود که به او ماموریت داده شد تا یکی از هواپیماهای سرنگون شده دشمن را پیاده کرده و قطعات آنرا به مسکو انتقال دهد.در حین اجرای این ماموریت زمانی که سرگی در حال جداکردن قطعات این هواپیمای ساخت انگلیس بود به شدت مجذوب ساختار و طراحی آن گردید و همین امر باعث شد که تحولی مهم در زندگی او ایجاد شود.بعد از اجرای این ماموریت او تصمیم خود را گرفته بود حال سرگی می خواست که طراح هواپیما شود.
با پایان یافتن جنگ داخلی روسیه ، سرگی ایلیوشین در دانشگاه نیروی هوایی ثبت نام نمود و با یک تلاش شبانه روزی ، مصمم و با اراده با نمراتی درخشان از دانشگاه فارغ التحصیل گردید. در این زمان او سی ساله بود.او زمان زیادی از وقت خود را صرف طراحی هواپیما می نمود اما هنوز سران ارتش سرخ درنیافته بودند که چه گنجی را در اختیار دارند. با اقدامات هیتلر در اروپا شروع جنگ دوم جهانی کاملا محسوس شده بود و ارتش سرخ در تدارک ملزومات مورد نیاز در جهت جنگی قریب الوقوع بود زندگی سرگی در این زمان دچار تحولی عمیق گردید.او احساس کرد که این زمان ، وقتی است که باید دین خود را به کشور با طراحی هواپیماهایی موثر ادا نماید.
او دولت را با صد ها نامه و تقاضا بمباران نمود تا به او اجازه طراحی در یکی از کارخانجات صنایع هوایی روسیه داده شود.سرسختی او عاقبت نتیجه داد و او موفق شد که اولین هواپیمای خود را که یک بمب افکن دوربرد بود را طراحی نموده و نمونه اولیه را تولید نماید.
این بمب افکن ایلیوشین -4 یا IL-4 نام گرفت و در سال 1938 یک رکورد جهانی را بخود اختصاص داد ، IL-4 موفق شد که یک سفر هوایی رفت و برگشت از مسکو تا ولادی وستوک را به انجام رساند.

(( بمب افکن دورپرواز IL-4 اولین هواپیمای طراحی شده توسط سرگی ایلیوشین ))

در جریان جنگ دوم جهانی IL-4 به نوعی اسب بارکش نیروی هوایی ارتش سرخ محسوب می گردید و از آن در نقش یک هواپیمای چند منظوره استفاده وسیعی شد.
بعد از IL4 او مشهورترین هواپیمای خود را طراحی نمود IL-2 .
IL-2 یک هواپیمای ویژه حمله به اهداف زمینی بود (GROUND ATTACK PLANE) این هواپیما در بسیاری از نبردهای سنگین روسیه با آلمان ، نقشی کلیدی را ایفا نمود . اهمیت این هواپیما را از نام گذاری آن میتوان دریافت ، سربازان روس به این هواپیما لقب تانک پرنده (FLYING TANK) داده بودند و سربازان آلمانی نیز IL2 را ملقب به عنوان طاعون یا مرگ سیاه(BLACK DEATH) نموده بودند.این هواپیما ستون فقرات نیروی هوایی ارتش سرخ را تشکیل می داد بطوریکه در طی جنگ 40,000 فروند از آن تولید شد.IL-2 هواپیمایی زهر دار بود و بسیاری از خلبانان لوفت وافه که در جبهه شرق خدمت می کردند در خاطرات خود در رابطه با IL-2 مطالب زیادی را به رشته تحریر درآوردند.

(( تصویری از تانک پرنده یا IL-2 ))

در سال 1943 سرگی طراحی یک هواپیمای تهاجمی سنگین بنام IL-10 را آغاز نمود ، هدف از طراحی IL-10 ساخت یک هواپیمای تهاجمی بر علیه بمب افکنها و هواپیماهای باری دشمن بود.این طراحی نیز با موفقیت به تولید ختم شد و تا سال 1949 تولید این هواپیما ادامه یافت.

(( تصویری از IL-10))

با پایان یافتن جنگ دوم جهانی ، سرگی ایلیوشین به طراحی هواپیماهای باری (همانند IL-12 و IL-14) و مسافربری (IL-18) پرداخت و نشان داد که در عرصه هواپیماهای غیرنظامی نیز دارای نبوغ و تبحری قابل تحسین است.
در سال 1962 سرگی یکی از شاهکارهای طراحی خود را به نمایش گذاشت و آن هواپیمای مسافربری IL-62 بود ، این هواپیما در زمان خودش به عنوان یکی از بهترین ها شناخته می شد ، جالب است بدانید که هنوز هم ریاست جمهوری روسیه برای سفرهای هوایی از نگارشهای بهینه شده IL-62 استفاده می کنند.
زمانی از ایلیوشین سئوال شد که عامل موفقیت او چیست ؟ او با دو کلمه این سئوال را جواب داد دو کلمه ایی که آرزومندم هر ایرانی آنرا آویزه گوش خویش قرار دهد این دو کلمه عبارت بودند از "HARD WORK" بله او سخت کار کرد تا بتواند به ملت و کشور خویش صمیمانه خدمت کند.
از لحاظ خلق و خوی شخصی نیز ایلیوشین مردی نمونه بود ، او شدیدا از صحبت در مورد خودش پرهیز می نمود ، شمرده و فصیح گفتگو می کرد و اراده ایی منحصر بفرد داشت ، او از آن مردانی بود که تا به هدفش نمی رسید از سعی و تلاش دست بر نمی داشت.
عاقبت در 9 فوریه سال 1977 سرگی ایلیوشین دیده از جهان فرو بست ، مدفن او در مسکو قرار دارد.

سرگی ایلیوشین در 83 سال زندگی خود موفق شد از لحاظ علمی به بالاترین مراتب ممکن دست یابد . سرگی دهها مدال افتخار دریافت نمود که در ادامه فهرستی از بعضی مدالهای دریافتی ایلیوشین را مشاهده می نمایید:
· مدال طلایی هوانوردی از FAI
· سه مدال کارگر قهرمان سوسیالیست (1941،1957،1974 )
· مدال جمهوری (1941 ، 1942،1943،1946،1947،1950،1952،1970)
· مدال لنین (1960)
· 8 تقدیرنامه لنین
· مدال سوروف درجه 1 و 2
· دو تقدیر نامه ستاره سرخ

همچنین دو پیکره نیم تنه برنزی از سرگی ایلیوشین در مسکو و ولگا نصب شده اند و کارخانجات ماشین سازی مسکو نیز به پاس خدمات او به نام سرگی ایلیوشین تغییر نام داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد