پایگاه بچه های ۱۱۳

مرجعی برای بیوگرافی (زندگی نامه) در ایران

پایگاه بچه های ۱۱۳

مرجعی برای بیوگرافی (زندگی نامه) در ایران

تاریخچه تیم منچستر

بیوگرافی باشگاه منچستر(شاطین سرخ)




باشگاه : منچستر یونایتد
رئیس باشگاه : مالکوم گلیزر
استادیوم : اولدترافورد
سایت رسمى باشگاه:
پیراهن : قرمز و آبى
سرمربى: سرآلکس فرگوسن

بدون تردید منچستر را باید یکى از شهرهاى بزرگ و مطرح در زمینه امکانات ورزشى در جهان قلمداد کرد. این شهر با داشتن موقعیت عالى تجارى و استادیومى زیبا مانند اولدترافورد که در سراسر انگلستان مطرح است، همواره میزبان موفقى بوده که آخرین بار بازى فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال (۲۰۰۳-۲۰۰۲) بین تیم هاى یوونتوس و میلان بود اما استادیوم اولدترافورد که هم اکنون ۶۸ هزار نفر گنجایش دارد، عاملى بوده تا شهر منچستر همیشه در زمینه فوتبال و امکانات، زبانزد خاص و عام باشد.
با این حال نباید توفیق منچستر را از لحاظ فوتبال تنها به این استادیوم اختصاص داد و باید عواملى چون باشگاه هاى حرفه اى که بالغ بر ۸ تیم است را به آن اضافه کرد. البته موفقیت این شهر تجارى تنها به خاطر فوتبال نیست، بلکه باید عواملى دیگر مانند انقلاب صنعتى که براى اولین بار در این شهر روى داد و از منچستر شهرى مدرن( کاتن پولیس) ساخت را در آن سهیم کرد. از لحاظ منابع تفریحى و ورزشى ، منچستر بعد از دوران تجدد تقریباً به شهرى کامل بدل شده است. در حال حاضر ( قرن ۲۱) با کاملتر شدن این مجموعه و اضافه شدن مراکز تفریحى که در سراسر این شهر وجود دارد خود را از لحاظ توریستى بودن زبانزد خاص و عام کرده است. اکنون این شهر بیش از ۴۳ هزار صندلى در تئاترها و ۵۶ موزه و گالرى دارد که در نوع خود بى نظیر است. به لحاظ تاریخى نیز این شهر با وجود بناهاى دوران ملکه ویکتوریا مطرح بوده و عاملى را به وجود آورده تا همگان از آن به عنوان یک شهر درجه اول یاد کنند.

جاذبه ها

تاریخ منچستر از رومن ها شروع و تا قطب اقتصادى کنونى که بر صنعتپنبه اتکا دارد، ادامه مى یابد اما علاوه بر تاریخى بودن ، اماکن بسیار زیبایى که در این شهر و بخصوص کسفیلد هویتیج در قسمت جنوب دینزگیت وجود دارد، در نوع خود جالب توجه است. در آنجا شاهد خرابه هایى از دژهایى که در مرکز آبراه ها قرار دارند، خواهید بود که واقعاً قابل ستایش است اما علاوه بر این منطقه اگر کمى از کسفیلد دور شویم، به موزه علوم و صنعت که جاذبه اى بسیار زیبا به شهر داده و شامل به تصویر کشیدن تاریخ چاپ، الکتریسیته و صنعت نساجى در دوره هاى مختلف است بر مى خوریم که در نوع خودبى نظیر است. از جمله آثارى که در آنجا قابل اشاره است، بدون تردید آثار نقاشى بزرگ «ال اس لاورى» است که چشم ها را به خود خیره مى کند. علاوه بر این جذابیت ها، هتل شهر منچستر نیز که اثر به جا مانده از دوران ملکه ویکتوریا محسوب مى شود، بنایى جالب است . این بناى زیباى دوران نئوگوتیک توسط آلفرد واترهاوس بنا شد و ساخت آن تا سال ۱۸۷۷ ادامه یافت و سبب شد صنعت شهر و مردم سختکوش بار دیگر توانمندى ها و لیاقت خود را در اروپا و حتى جهان به اوج برسانند.

مشخصات یونایتدها

اما شهرمنچستر از لحاظ تیم هاى باشگاهى نیز در سطح جهان مطرح است. با وجود باشگاه بزرگ منچستر یونایتد، این روزها همه این شهر را مى شناسند. پایه باشگاه در سال ۱۸۷۸ و به طور رسمى با نام «نیوتون هیث» متعلق به
کارکنان راه آهن بنا شد. در ابتدا این تیم با بازیکنانى که بیشتر عضو شرکت راه آهن بودند وارد میادین مسابقات شد و با کار و تلاش فراوان در سال ۱۸۹۲ به لیگ انگلستان پیوست. بعد از چند سال حضور در لیگ، سال ۱۹۰۲ این تیم ورشکست شد. با وجود این آنها ناامید نشدند و با تلاش فراوان توانستند بر مشکلات فائق آیند و امروز به یکى از تیم هاى ثروتمند و معروف جهان بدل شوند. آنها بعد از آن زمان تا سال ۱۹۴۵ با افت و خیز زیادى مواجه بودند تا اینکه در آن سال با آمدن مربى فهیمى چون «سرمت بازبى» و تحولات مثبت او به یکى از تیم هاى خوب در لیگ مبدل گردیدند و وضعیت نسبتاً مناسبى پیدا کردند. اما اگر بخواهیم به این پرسش که چگونه منچستریونایتد به صورت تیم فعلى درآمد پاسخ دهیم، باید این نکته را باور داشته باشیم که تیم فعلى آنها حاصل تلاش ۲۵ سال کار سخت مربیان بود. با این وجود آنها بعد از سال ۱۹۴۵ شروع به پیشرفت عجیبى کردند و حتى حادثه غم انگیز سال ۱۹۵۸ که در آن بیشتر شاگردان مربى موفق آنها (بازبى) بر اثر سانحه هوایى کشته شدند هیچ تأثیرى در آن روند ایجاد نکرد و عاملى را به وجود آورد تا بازبى با بازماندگان آن سانحه، تیم خود را از نو بسازد و عامل قهرمانى غرورانگیز این تیم در مسابقات جام قهرمان اروپا در فصل ۱۹۶۸-۱۹۶۷ محسوب شود. این افتخارى بود که بازبى به عنوان اولین انگلیسى موفق به انجام آن شد اما این پایان کار منچسترى ها نبود. آنها بار دیگر توانستند این افتخار را در زمان سرآلکس فرگوسن در سال ۱۹۹۹ و در یک فینال سخت و به یاد ماندنى وتقریباً غیرممکن تکرار کنند و تیمشان را صاحب سومین افتخار اروپایى نمایند. در آن زمان منچستریونایتد توانست در وقت هاى تلف شده نیمه دوم و در شرایطى که هیچ امیدى به پیروزى نداشت، ۲ گل زیبا را به ثمر برساند که در نوع خود بى نظیر بود. اما آنها با این کار علاوه بر اینکه موفق شدند خود را به یک افتخار بزرگ برسانند، براى فرگوسن با تجربه نیز ارزش و اعتبار تازه اى خریدند و او توانست به شهرتى هم سطح مربى موفق و اسطوره اى گذشته تیم دست یابد.

معرفى استادیوم

در حال حاضر استادیوم اولدترافورد که معمولاً میزبان بازى هاى بزرگ بوده با گنجایش۶۸ هزار نفر یکى از بزرگترین استادیوم هاى اروپا به شمار مى آید. این مجموعه به حدى زیبا و با امکانات عالى است که سربابى چارلتون به آن لقب « تئاتر رؤیاها» را داده است. اما جایگاه تماشاگران در این استادیوم که در قسمت شمالى واقع شده، بزرگترین سقف بى ستون را در سراسر اروپا از آن خود کرده است. علاوه بر این جایگاه، محل هاى زیبایى چون موزه یونایتد، رستوران رد کافى ، اتاق ویژه جام ها و قسمت ادارى در این قسمت واقع شده و شکل بسیار مناسبى به آن داده است اما قسمت جنوبى این استادیوم نیز بسیار توسعه یافته و چشم ها را به خود خیره مى کند. در قسمت شرقى، فروشگاه بسیار بزرگى واقع شده و در قسمت غربى نیز که بیشتر به استرتفورداند معروف است در سال هاى اخیر تغییرات وسیعى داده شده است.
از جمله آثارى که در این قسمت دیده مى شود، بدون تردید مجسمه«دنیس لاو» اسطوره تیم منچستر یونایتد است که ابهت خاصى به این استادیوم داده است.
من یوها ۱۵ بار موفق به قهرمانى در لیگ برتر شده اند که این از رکورد لیورپول که ۱۸ بار قهرمان شده اند ۳ مرتبه کمتر است. منچسترى ها در سال هاى ۱۹۰۸ ، ۱۹۱۱ ، ،۱۹۵۲ ۱۹۵۶ ، ۱۹۵۷ ، ۱۹۶۵ ، ،۱۹۶۷ ۱۹۹۳ ، ۱۹۹۴ ، ۱۹۹۶ ، ،۱۹۹۷ ۱۹۹۹ ، ۲۰۰۰ ، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ به مقام قهرمانى لیگ برتر باشگاه هاى انگلستان دست یافته اند. افتخارات منچستریونایتد با حضور سرمت بازبى در گذشته و سرآلکس فرگوسن در حال حاضر به دست آمده است.
یکى از حوادث ناگوارى که براى تیم منچستر رخ داد، درگذشت ۹ بازیکن این تیم در سانحه سقوط هواپیما بود که اسکلت اصلى تیم منچستریونایتد را متلاشى کرد اما بازبى تیم را مجدداً احیا نمود. منچسترى ها در جام حذفى باشگاه هاى انگلستان هم یکى از پرافتخارترین تیم ها به شمار مى آیند به طورى که بیشترین عنوان قهرمانى این مسابقات را در کارنامه خود دارند. سرخپوشان منچستریونایتد در سال هاى ۱۹۰۹ ، ۱۹۴۸ ، ۱۹۶۳ ، ،۱۹۷۷ ۱۹۸۳ ، ۱۹۸۵ ، ۱۹۹۰ ، ،۱۹۹۴ ۱۹۹۶ ۱۹۹۹،و ۲۰۰۴ جام قهرمانى مسابقات حذفى را به کلکسیون افتخارات خود اضافه کرده اند. شیاطین سرخ فوتبال، در مسابقات اروپایى هم از تیم هاى مدعى به شمار مى آیند. قرمز پوشان در سال هاى ۱۹۶۸ و ۱۹۹۹ لیگ اروپا را فتح کردند و در سال ۱۹۹۱ به جام برندگان جام اروپا و جام برتر اروپا دست یافتند.از اسطوره هاى این تیم مى توان به بابى چارلتون، جورج بست، پیتر اشمایکل، برایان رابسون واریک کانتونا و در رأس همه آنان سرمت بازبى و سرآلکس فرگوسن اشاره کرد. اینک هدایت تیم را سر آلکس فرگوسن اسکاتلندى بر عهده دارد که نزدیک به ۱۵ سال در این سمت مشغول به کار است و منچستریونایتد را به یکى از بهترین تیم هاى جهان فوتبال مبدل ساخته و همواره با استفاده از بازیکنان جوان که از تیم هاى پایه اى باشگاه انتخاب و به کار گرفته است، قهرمانى هاى زیادى را براى منچستریونایتد به ارمغان آورده است و خود را در زمره بهترین مربیان جهان قرار داده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد