پایگاه بچه های ۱۱۳

مرجعی برای بیوگرافی (زندگی نامه) در ایران

پایگاه بچه های ۱۱۳

مرجعی برای بیوگرافی (زندگی نامه) در ایران

بیوگرافی یا زندگی نامه دیدرو

(Diderot)

در بین نویسندگان قرن18 زندگی دیدرو شاید بهترین انعکاس دهنده حوادث روشنفکری آن دوران باشد. دنیس دیدرو(Denis Diderot) در 15 اکتبر 1713 در لانگر (Langres) بدنیا آمد.تحصیلات مقدماتی را با موفقیت پشت سر گذاشت و سال 1728 برای ادامه تحصیل به پاریس رفت و موفق به دریافت دیپلم از دانشگاه پاریس شد.اوکه در محافل ادبی شرکت می کرد و با فیلسوفها-از جمله روسو- ارتباط برقرار می نمود با افکار فلسفی آشنا گردید. به یاد گیری زبان انگلیسی ر وی آورد و با ریاضیات آشنا شد. در سال 1743 علی رغم مخالفت پدرش با آنتوانت شامپیون(Antoinette Champion) ازدواج کرد و صاحب دختری به نام آنژلیک(Anjelique) شد.
از سال 1747 دیدرو به همراه دلامبر(d’Alembert) مشغول نوشتن دایره المعارف شد.امری که به گفته خودش 25 سال از عمرش را فدا کرد..سال 1749رساله ای به نام "نامه ای در باره نابینایان"(Lettre sur les av eugles a l’ usage de ceux qui voient) نوشت و در آن با شهامت سخنان ملحدانه ای را بیان کرد و در نتیجه چندین ماه در وینسن(vincennes) زندانی شد. سال 1773 به سن پطرزبورگ(Saint-Petersbourg) رفت و چند ماهی نزد همسر تزار ماند.
با اختراع درام بورژوا دیدرو نوآوری و تحولی را در عرصه تئاتر بوجود آورد: دو درام"پسر نامشروع"(Le Fils naturel) و "پدر خانواده"(Le Pere de famille) از این نوعند .در زمینه رمان دیدرو با خلق آثاررومانی اش مواردی چون آزادی تقوا و اخلاق را به زیر سوال برد.رمانهایی چون:"مومنه"(La Religieuse) و" ژاک جبر گرا"(Jacques le fataliste) و "برادرزاده رمو"(Neveu de Rameau).

فلسفه دیدرو
فلسفه الحادی و مادی گرا است و در آثار فلسفی اش سوالاتی ر ا در باره آزاد ی و جبر گرایی مطرح می کند.در یکی از این آثار "افکار فلسفی"(Pensees philosophiques) دیدرو چهار دیدگاه متفاوت را بیان می کند: دیدگاه مسیحیان و دیدگاه توحیدیا ن و دیدگاه کافران و دیدگاه شکاکان. دیدرو اخلاق سنتی را محکوم می کند یعنی اخلاقی که بر وجود روح جاودان و شعور و آزادی است.دیدرو به آزادی بشری اعتقادی ندارد و آزادی را کلمه ای بی معنی میداند. او می گوید:" ما چیزی نیستیم جز آنچه که طبق نظم عمومی وزنجیره حوادث مناسبمان بوده تقوا و جرم نتیجه قوانینی است که دنیا را اداره می کند." دیدرو معتقد به اخلاق طبیعی است یعنی اخلاقی که می گوید:"انسان طبق طبیعتش خوب است پس اخلاق خوبی نیز خواهد داشت".

سایر آثار دیدرو
-رویای د لامبر(Le Reve de d’ Alembert)
-نامه به لاندوا(Lettr a Landois)
-تفسیر طبیعت(L’ interpretation de la nature)
-مکمل سفر بوگنویل(Supplement au voyage de Bouganville)
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد