پایگاه بچه های ۱۱۳

مرجعی برای بیوگرافی (زندگی نامه) در ایران

پایگاه بچه های ۱۱۳

مرجعی برای بیوگرافی (زندگی نامه) در ایران

بیوگرافی یا زندگی نامه آ لدوس هاکسی لئونارد هاکسی

"آ لدوس هاکسی لئونارد هاکسی"_ یکی از برجسته ترین نویسندگان انگلیسی _ از خانواده ای اهل علم و ادب بر خاسته است. پدر بزرگش "توماس هاکسی " زیست شناس معروف و برادرش " سر جولین سورل هاکسی " فیلسوف بنام معاصر و مادرش " جولیا آرنولد" دختر برادر "ماتیو آرنولد " است.

او به سال 1894 در شهر " گودال مینگ" واقع در بخش "ساری" به دنیا آمد . در جوانی به نوعی بیماری چشم مبتلا شد و برای مدتی بینایی اش را از دست داد و بعدها اندک اندک شفا یافت.تحصیلاتش را در "اتون" و " آکسفورد" آغاز کرد و در سال 1915 در رشته ادبیات انگلیسی فارغ التحصیل شد. در ایام جنگ به کار در ادارات دولتی و سپس به معلمی پرداخت .چند سال بعد ،تمام اوقات خود را وقف نوشتن مقالات ادبی و نقد فیلم و تئاتر و موسیقی و کتاب کرد. در سال 1923 به ایتالیا رفت و هفت سالی در آنجا اقامت گزید و تحت تاثیر "دی.اچ. لارنس" به نوشتن داستان و مقاله ادامه داد. سپس به فرانسه و هند سفر کرد و عاقبت مسحور جاذبه هالیوود شد و در ظاهر برای معالجه چشم و در اصل به دعوت کمپانی "مترو گلدوین مایر" به امریکا رفت و به جرگه نویسندگان آن کمپانی پیوست. طی اقامت در امریکا ، به شیوه تازه ای مبتنی بر معالجات روحی و روانی بینایی اش را باز یافت . خودش در این زمینه می نویسد:" مهم ترین واقعه زندگی من ، بی تردید ،آ غاز ناراحتی چشم و از دست دادن بینایی بود. این واقعه آنچنان مرا در جوانی افسرده و منزوی کرد که زندگی و افکارم را فقط منابع ذهنی و درونی تشکیل می داد. سپس با عزمی راسخ به معالجه پرداختم و با شیوه ای جدید و تلقینات روحی و روانی بینایی ام را باز یافتم و آموختم که آدمی می تواند به جای آنکه برده احوال خود باشد ،بر آنها فائق آید و آنها را مغلوب اراده خویش کند. زیرا مشکل آزادی، بیشتر به معنای روانی تا سیاسی کلمه، مشکلی فنی است و می توان با استفاده از فنون معینی بر بسیاری از نارساییهای تن و روان فائق آمد. یکی از این فنون ،هنر کسب آزادی از درون ناتواناییهای نفس است، هنری که مکررا توسط عارفان تمامی اعصار و تمامی سرزمینها بروشنی تشریح شده است.من اکنون همه اوقاتم را وقف بررسی این راه کسب آزادی معنوی کرده ام."

"هاکلسی" بدین ترتیب ،شیفته فلسفه و عرفان شرق و بخصوص عرفان هندی شد و کتاب گرانقدری در این زمینه به نام "فلسفه شرق" نوشت. عقاید و آثارش را می توان به دو بخش معین قبل و بعد از سال 1930 تقسیم کرد. در بخش اول ، او از لحاظ عقیدتی نماینده بر جسته مکتب "شکاکیون" است که در واقع پی آمد و زاییده جنگ جهانی اول بود. در این دوره او کتابهای Grom Yellow (1923) و Piont Counter (1928) را منتشر کرد که در آنها تصویرهای زنده و برجسته ای از جوامع رو به فساد و زوال آن زمان را با استادی ترسیم کرده است. این آثار جملگی دشوار ، عینی و ***نده اند. پس از این دوره ، کتاب " دنیای قشنگ نو" (1932) که داستانی "اوتوپیایی" است انتشار یافت و به دنبال آن کتاب Eyeless in Gaza (1936) که در واقع مکمل کتاب اول او است از چاپ درآمد.داستانهای کوتاه او در کتابهای "مکزیکی کوچولو و داستانهای دیگر" (1924) و Rotunda منتخب داستان و مقاله (1932) گرد آمده است. از آن پس " هاکسلی" به نویسندگان پیرو فلسفه و عرفان پیوست و به علت این گرایش عقیدتی ، سخت مورد حمله منتقدان انگلیسی قرار گرفت. منتقدی در انتقاد از او نوشت :

"هاکسلی که کار نویسندگی اش را با دیدی رمانتیک به زندگی آغاز کرد ، اکنون به طنزی خشک گراییده و با شیوه زندگی هم عصرانش به مخالفت برخاسته است و با در پیش گرفتن عرفان شخصی و دیدی تخیلی که بدور از واقعیات زندگی است می خواهد آرامشی سطحی به دست آورد."

آخرین کتاب داستانی او " جزیره" است که در سال 1962 منتشر شد. هر چند آثار داستانی او از پختگی و قوام کاملی برخوردار است، پاره ای از منتقدین او را بیشتر به عنوان یک محقق و مقاله نویس برجسته معاصر می شناسند.

" هاکسی " در سال 1941 زندگینامه استادانه ای بر اساس زندگی پدر روحانی "ژوزف" سیاستمدار و عارف فرانسوی قرن هفدهم به رشته تحریر در آورد که نمایانگر تسلط و دانش عمیق او در مسائل عرفانی بود . چند مجموعه شعر و از جمله "چرخ سوزان" (1918) و "جیرجیرک و شعرهای دیگر" (1931) را نیز منتشر کرده است . از جمله آثار غیر داستانی او عبارتند از: " در حاشیه" (1923)، " مطالعات ویژه" (1927) ، " بی بند و باری در ادبیات" (1930) ، " موسیقی در شب و مقاله های دیگر" (1931) ، " درخت زیتون و مقاله های دیگر " (1936) و " درهای ادراک" (1954).
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد