پایگاه بچه های ۱۱۳

مرجعی برای بیوگرافی (زندگی نامه) در ایران

پایگاه بچه های ۱۱۳

مرجعی برای بیوگرافی (زندگی نامه) در ایران

بیوگرافی یا زندگی نامه تئوفیل گوتیه

(1872-1811)
تئوفیل گوتیه از کمانداران و مدافعان پرشور گروه رمانتیک*ها بود و از همراهان پرحرارت ژراردونروال، نظریه پرداز*اندیشه "هنر برای هنر" که بودلر جوان را شاعری در حد کمال می*خواند و او را می*ستود.

تئوفیل گوتیه مانند بعضی از سوررآلیست*های قرن بیستم، از قرن خود جدا افتاده بود. در دوران پختگی نیز اعتقادات ایام جوانی اش را انکار نمی*کرد. هم به رمانتیک*های روی آورده بود، هم به بررسی تحلیلی آثار هنری و تاریخ هنری می*پرداخت و هم نقد هنری می*نوشت. و این گونه فعالیت هنری برازنده هنرمندی چون او بود.

از آثار او میتوان از رمان « مادموازل دوموپن » نام برد .


شرح مکمل :

تئوفیل گوتیه در سال 1811 در شهر تارب متولد گردیده است. او را شاعر آب و رنگ نامیده اند زیرا اشعار او همه کار یک نقاش هنرمند است.

وی در جوانی به پاریس رفت و تا آخر عمر در آنجا مقیم شد، در اواخر عمر شهرت او فوق العاده زیاد بود، به طوری که شارل بودلر کتاب معروف خود گل های بدی را بدو ارمغان داد و در آن وی را جادوگر ادبیات فرانسه نامید. نخستین اثر شاعرانه او در سال 1830 انتشار یافت.

از مهمترین قطعات منظوم وی می توان قطعات زیر را نام برد: آلبرتوس، کمدی مرگ، اسپانیا و کتاب بسیار معروف که شاهکار او به شمار می رود و با قطعه شعر زیبایی درباره حافظ آغاز می گردد.

گوتیه در میان ادبا و هنرمندان عصر، بزرگترین طرفدار عقیده هنر برای هنر بود و عقیده داشت که هنرمند جز هنر خود به هیچ اصل اجتماعی و اخلاقی نباید کار داشته باشد. به غیر از آثار منظوم، چندین رمان معروف نیز از او باقیمانده است که عبارتند از:

پای مومیایی، کاپیتان فراکاس و دو کتاب دیگر به نام تاریخ هنر دراماتیک و تاریخ رمانتیسم. او به سال 1872 درگذشت.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد