پایگاه بچه های ۱۱۳

مرجعی برای بیوگرافی (زندگی نامه) در ایران

پایگاه بچه های ۱۱۳

مرجعی برای بیوگرافی (زندگی نامه) در ایران

بیوگرافی یا زندگی نامه جیمز دین


در تمام تاریخ سینما و هالیوود شاید هیچ بازیگری به اندازه جیمز دین با توجه به حضور کوتاهش در سینما شهرت نداشته باشد. شاید او هم مانند دو چهره دیگر این کتاب ( کندی و مونرو) بخشی از شهرتش را پس از مرگ اتفاقی و زودرسش به دست آورده است. اما به هرحال عکسهایی که از او گرفته شده حاکی از آن است که این بازیگر در زمان خود نیز به شهرت قابل توجه ای دست یافته بود.


دهه پنجاه میلادی آغاز شکل گیری فرهنگ تازه ای در آمریکا بود، فرهنگ جوانان سرکش و بی قید نسبت به سیستم بسته آمریکای پس از جنگ. هنر و جامعه آمریکایی در حال تغییر بود و فیلمهای چون وحشی و اتوبوسی به نام هوس و شکوه علفزار نشان از آن می داد که نسل متفاوتی از جوانان به روی کار می آیند.

در این میان جیمز دین با سه فیلم شرق بهشت، غول و شورش بی دلیل، هر سه با موضوع محوری جوان سرکش جایگاه ویژه ای در میان این نسل پیدا کرد.

جیمز دین مجموعا در سه فیلم بلند حضور داشت که آخرین آن، شورش بی دلیل کمی پس از مرگش نمایشش عمومی پیدا کرد. رابین میور نویسنده کتاب علت بخشی از پر عکس بودن جیمز دین مرتبط با روابط دوستانه او با عکاسان مطرح آن زمان می داند برای مثال دین با جیمز استاک از عکاسان آژانس مگنوم و مجله لایف روابط صمیمانه ای داشته و خود می دانسته دوستی با عکاسان می تواند بودن تصویر او را روی جلد نخست مجلات کمک کند.


مشهورترین عکسی که استاک از دین گرفته آن است که دین با سیگاری گوشه لب در روزی بارانی در میان تایم نیویورک در حال قدم زدن است. استاک علاوه بر عکسهایی که صرفا برای مجلات از جیمز دین می انداخته، از فیلمهای او نیز عکاسی می کند که شاید معروفترین آنها صحنه ای باشد که جمیز دین در فیلم شورش بدون دلیل در جریان یک درگیری چاقو در دست دارد.

جیمز بایرون دین در سال 1931 در ایالت ایندیانای آمریکا متولد شد. در 18 سالگی به کالیفرنیا رفت و در آنجا تحصیلاتنش را در رشته تئاتر دانشگاه یو سی ال ای آغاز کرد. نخستین نقش نمایشی را در 1950 بازی کرد و سال پس از آن به نیویورک رفت تا در نمایشهای جدی تر بازی کند. در سال 1952 به اکتورز استودیو رفت و زیر نظر لی استراسبرگ در کنار مارلون براندو و مونتگومری کلیف به یکی از برجسته ترین بازیگران مکتب "متد اکتینگ" بدل شد. نخستین نقشش را در فیلم شرق بهشت ساخته الیا کازان و به فاصله چند ماه دو فیلم غول (جورج استیونس) و شورش بی دلیل ( نیکلاس ری) را پشت سرهم بازی کرد.

جیمز دین در روز 30 سپتامبر 1955 در سن 24 سالگی در سانحه رانندگی کشته شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد