پایگاه بچه های ۱۱۳

مرجعی برای بیوگرافی (زندگی نامه) در ایران

پایگاه بچه های ۱۱۳

مرجعی برای بیوگرافی (زندگی نامه) در ایران

بیوگرافی یا زندگی نامه سیاوش قمیشی ( مصاحبه )

'' این روزها به خاطر عشق کسی خواننده نمی شه ''
سیاوش قمیشی از کجا می آید ؟
متولد اهواز، خرداد 1324
... یکسالم بود که به تهران آمدم ... و سیزده چهارده سال داشتم که به لندن رفتم، پدرم تاجر بود و مخالف بود که من وارد کار موسیقی شوم، ولی مادرم با طبع شاعرانه ای که داشت با من و کار موسیقی من موافق بود ... دو برادر و یک خواهر که همه از من بزرگتر هستند.
وقتی از انگلیس به ایران بازگشتی به چه صورت فعالیت هنریت را ادامه دادی؟
با گروهی که درست کرده بودیم بر روی صحنه های مختلف می رفتیم ولی کارهای غیر فارسی اجرا می کردیم. یک گروه هم داشتیم به نام ربیلز که من در آنجا کی بورد می زدم و آهنگ های آرام تر را اجرا می کردم و شهرام شب پره هم جاز می زد و آهنگ های تند را اجرا می کرد ... زندگی خیلی ساده تر بود.
سیاوش به شصت سالگی چطور نگاه می کند؟
خیلی قشنگه ... آن مشکلاتی که در 35 سالگی داری دیگر وجود ندارند ... مسائل را زودتر و راحت تر درک می کنی ... نه اینکه فکر کنی به هر آنچه خواستم رسیدم ... نه چون من کار خوانندگی را در سن 49 سالگی شروع کردم و هنوز کار دارم ولی زندگی در این سن راحت تر است.
اگر سیاوش خواننده نمی شد چه کار دیگری را دوست داشت که انجام بدهد؟
نقاش یا نویسنده ... با قلمو و رنگ می تونی اثری را خلق کنی که فرد دیگری با نگاه به آن تو را تحسین کند ... افکار قشنگی هم در ذهنم دارم که دوست دارم بنویسمشان اما وقت نیست ... !
سیاوش که ما امروز بر روی صحنه می بینیم با آن سیاوش آرامی که باید ازش خواهش می کردیم که آهنگی را برای ما بنوازد بسیار فرق کرده است، حالا با حرکات متفاوت و مختص خودش دو سه ساعت بر روی صحنه تحرک دارد، دلیل این تحول در حرکاتت چی بود؟
موزیک تنها دلیلش بود. من دوازده سال با استیو مک کرام کار می کردم ولی حس کردم که استیو با سرعت من پیش نمی ره، برای همین همکاریم را با اروین شروع کردم، بهش گفتم که من می خواهم موسیقی ترنس را با کلام فارسی اجرا کنم.
ریتمهای جدید و موسیقی جدید منو تکان می ده، در واقع همراه ریتم بدنم هم حرکت می کند.
آدم عصبی هستی ؟
عصبی هستم اما برای خودم. با اطرافیانم آرام هستم.
صحبت های اطرافیان در موردت برایت اهمیت دارد؟
به هیچ وجه.
در جامعه هنری دوستی داری؟
دوست دارم ولی رفیق ندارم، می دونی معاشرتی با کسی ندارم.
اگر خواننده ای آهنگ تو را بدون آنکه نامی از تو ببرد اجرا کند ناراحت می شوی؟
ناراحت نمی شم که چرا اسم من را نبرده چون به اندازه کافی برای خودم اسم دست و پا کردم ولی آزارم می دهد که چرا با یک آدم غیر حرفه ای کار کردم.
باترانه سرایانی به تازگی کار می کنی که نامشان برای ما زیاد آشنا نیست، دلیل این مسأله چیست؟
فکر می کنم که ترانه سرا های ما به روز ترانه نمی گن ... با جوانها کار می کنم چون جوانها باید تشویق بشوند و اونها حرف هم را بهتر می فهمند.
ازدواج ؟
پنج بار ازدواج کردم ... یک پسر دارم به نام علیرضا که در شیراز زندگی می کند که با هم در تماس نیستیم چون زندگیش مورد تأیید من نیست.
شایعه هست که پسرت خواننده است ؟
منم شنیدم ... ولی گوشه و کنار می خونه ... نه به صورت حرفه ای ... ، نظر من اینست که انسانهایی باید بچه به دنیا بیاورند که مطمئن باشند که می توانند مسئولیتش را از هر جهت برای مدت طولانی تقبل کنند.
زن در زندگی تو چه نقشی دارد ؟
بسیار زیاد ... همه جور زن ... همسر آدم ... همکار زن ... دوست ... حتی مادر ...
الان زنی در زندگی تو هست ؟
بله! به نام نازنین مرعشی که 4 سال است با هم هستیم و بسیار هم از زندگیم راضی هستم.
فاصله بین آلبوم خواب بارونی تا آلبوم بعدی تو خیلی زیاد بود، دلیلش چی بود؟
سال 1981 آن آلبوم در آمریکا همراه با دوستم جمال نادر تهیه شد، من قصد نداشتم بخونم، می خواستیم حوصلمون سر نره ... ولی بعد با اصرار مسعود فردمنش که خیلی شعرهاشو دوست دارم آلبوم حکایت را چند سال بعد بیرون دادم.
خوانندگی تا کی ؟
نمی دونم.
لذت در زندگی چیه ؟
وقتی شعری که دوست دارم به دستم می رسه و ملودی قشنگی را روش می ذارم و کار خوب داره می شه لذت می برم.
خواننده و موسیقی مورد علاقه ات ؟
جرج مایکل ، چون همه کارهاشو خودش می کند. به تازگی هم به موسیقی عربی علاقمند شدم و به نظرم خیلی خوب کار می کنند. موسیقی ترنس هم که همیشه مورد علاقه ام بوده.
فاصله سنی بین تو و همسرت مشکلی را برای تو به وجود نمی آره ؟
نه. به هیچ وجه، مثل ارتباطم با جوانهای دیگر است ...
سیاوش چه خصیصه ای دارد که هرکسی بهش نزدیک می شه عاشقش می شه ؟
صداقتم یا روحیاتم ...
موسیقی امروز ما رنگی هست یا سیاه و سفید ؟
رنگی که نیست هنوز سیاه و سفید هم نیست، مثل فیلم های قدیمی قهوه ای است. این روزها به خاطر عشق کسی خواننده نمی شه و بی رویه تعداد آنها زیاد می شه ... اصل کار از بین رفته.
موسیقی داخل کشور چی ؟
دقیقا همین طور، مثل اینجا شروع خوبی داشت ولی الان حرف های نامربوط با موسیقی های ناخوشایند زیاد شده.
مشابه سیاوش و ابی و داریوش در داخل کشور زیاد شده، این موضوع تو را اذیت نمی کنه ؟
نه ... ولی به نابرابری ها اعتراض می کنم ، البته نه به صورت گسترده بلکه خیلی دوستانه. که شبیه سیاوش در ایران اجازه فعالیت دارد ولی وقتی یغما گلرویی کتاب شعرش را به من تقدیم می کند جلوی چاپ آن گرفته می شود.
دوست داری آهنگساز بشناسنت یا خواننده ؟
بعنوان سیاوش قمیشی که موزیسین 45 سال هست که فعالیت می کند و سعی می کند سطح موسیقی را بالا ببرد.
شایعه اینکه دیگر تصمیم نداری آلبومی برای خواننده دیگری بسازی درسته ؟
من برای آلبوم ستاره های سربی ابی به جز ساختن ملودی کار تهیه کنندگی را هم انجام دادم ، یعنی اکثر مطالب زیر نظر من انجام می شد اینکه تنظیم آهنگی را چه کسی انجام بده یا اینکه ترتیب آهنگها چطور باشه ... ولی برای شب نیلوفری من فقط ملودی را ساختم چون با اختلاف نظرهای زیادی روبرو شدیم. من در هیچ موضوع دیگری دخالت نکردم.
چه شرایطی باید باشد که به کسی آهنگی را بدی ؟
باید صدایش را دوست داشته باشم و با اخلاقش مشکلی نداشته باشم چون کار یک روز و دو روز نیست. البته الان با خواننده ای آشنا شدم به نام فیروزه که دارم برایش سی دی کاملی تهیه می کنم و حتی شعرهای خودم را هم با او تقسیم کردم و کارم را دارم با وسواس زیادی انجام می دهم و به کارش اطمینان دارم و مطمئنم که نتیجه خوبی خواهد داشت.
برای چی دلتنگی می کنی ؟
شمال، سیاه بیشه، رامسر، شاه عبدالعظیم، اهواز، آبادان ...
چه آرزویی داری ؟
یاد گرفتم که توقعم از زندگی کم باشه. الان همه چیز خوبه و خوشبختم.
سخن آخر ؟
همیشه برقرار و سالم و سرحال و امیدوار باشید و بگذارید که غم ناامیدتون نکند، زندگی در حال تغییر است پس همیشه امید هست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد