مختصری از زندگینامه مرجع عظیم الشان حضرت آیت اللَّه العظمى سید محمد صادق روحانی)مدظلهالعالى(
|
ولادت حضرت آیت اللَّه العظمى آقاى سید محمد صادق حسینى روحانى(مد ظله العالى) مردى از تبار مرزبانان دین، فقیه اصولى، برج بلند مرجعیت وزعامت حوزههاى علمیه، صداى رساى آزادى و عدالتخواهى، مجاهد و مبارزه خستگى ناپذیر در ماه شهادت جد غریبش آقا ابا عبداللَّه الحسین(ع) محرم الحرام - سال 1345 هـ ق، 1305 هـ.ش، تابستان 1926 میلادى در شهر دیرپاى علم و تمدن و اندیشه و فرهنگ اسلامى - قم - در خاندانى حسینى تبار، با پیشینهاى از علم و تقوى و فضیلت دیده به جهان گشود.
والدین والدشان مرحوم حضرت آیت اللَّه آقاى حاج میرزا محمود روحانى(قدس سره) از مفاخر روحانیت و حوزه علمیه قم است که در سال 1307 (هـ.ق) در قم بدنیا آمد. در سال 1330(هـ.ق) وارد نجف اشرف شد تا از محضر حضرات آیات عظام آسید ابوالحسن اصفهانى(ره) و میرزاى نائینى(ره) بهرهها برد. مدتى در مشهد مقدس از شاگردان مرحوم آیت اللَّه العظمى حاج آقا حسین طباطبایى قمى(ره) بود. بعد از آن به حوزه علمیه قم آمدند. با تلاش، کوشش و پایمردیهاى ایشان، حضرت آیت اللَّه العظمى حاج شیخ عبدالکریم حایرى(ره) به قم آمدند و تدریس علوم حوزوى را شروع کردند.
ایشان از شاگردان خاص و مخصوص و مورد عنایت آیت اللَّه حایرى بودند. این عالم متقى و زاهدِ متعبدِ با نفوذ، سالیان سال بعد از فوت پدر بزرگوارشان مرحوم آیت اللَّه العظمى آقاى آسید صادق روحانى(ره) در مسجد آقا ضمن اقامه نماز جماعت، پاسخگوى مسائل شرعى و گره گشاى مشکلات مردم بودند. از اقدامات ایشان مىتوان به همکارى با آیت اللَّهکاشانى در قضیه ملى شدن نفت، مبارزه جدى با رضاخان در مورد کشفحجاب و دینزدایى از مملکت، دعوت و تلاش براى ورود آیت اللَّه العظمى حایرى به قم، زمینه سازى براى تدریس ایشان و همکارى، همفکرى و یارى جهت تأسیس حوزه علمیه قم و... را نام برد. این مجتهدِ عابد در 18 شعبان 1381 (هـ.ق) بعد از یک بیمارى طولانى وفات یافت. با پخش خبر فوت این مرد بزرگ، شهرستان قم متلاطم، بازار، درسها و اداره جات تعطیل گردید. در تشییع جنازه بسیار باشکوه ایشان، علاوه بر حضور تمامى مراجع تقلید، بزرگان و مدرسین حوزه، طلاب، بازاریان، کسبه و اداره جات با افراشتن پرچم عزا به صورت هیأتهاى سینهزنى و زنجیر زنى شرکت کردند و پس از اقامه نماز میت توسط فرزند برومندشان حضرت آیت اللَّه العظمى آقاى سید محمد صادق روحانى(دامظله)، در مسجد بالاى سر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شدند. والده شان از سادات حسنى و فرزند آیت اللَّه آقاى حاج سید احمد طباطبایى قمى(ره) است که ایشان سالیان متمادى در صحن حضرت معصومه(س) اقامه نماز جماعت داشتند.
تحصیلات حضرت آیت اللَّه دروس پایه ادبیات عرب را در قم نزد پدر بزرگوارشان فرا گرفتند. سپس در سال 1355 (هـ.ق) در سن 10 سالگى به همراه برادربزرگترشان براى استفاده از اساتید بزرگ و نام آور حوزه علمیهِ کهنِ نجفاشرف، رنج و مشکلات هجرت از قم به نجف را پذیرا شدند!! به دلیل هوش و استعداد فوق العاده و حیرت برانگیزشان دوره چند ساله دروس «سطح» را در مدت یکسال به اتمام رساندند و به امتحان و توصیه آیت اللَّه العظمى خویى در سن 11 سالگى وارد درس خارج فقه و اصول شدند. ورود یک نوجوان11 ساله به درس خارج فقه و اصول، آن هم همدوش طلاب با سابقه وبزرگسال حوزه علمیهِ کهنِ نجف، براى همگان حیرت آور و شوق آفرین بود. آیت اللَّه زاده میلانى نقل مىکند که: آیت اللَّه العظمى خویى به پدرم آیت اللَّهالعظمى میلانى فرمودند: افتخار مىکنم به حوزهاى که در آن نوجوان یازده سالهدر کنار شاگردان بزرگسال و علماى بزرگ و همراه با آنان «مکاسب» را مىخواند ومطالب مکاسب را بهتر از دیگران مىفهمد و تحلیل مىکند. علاقمندان به علوم اسلامى و حوزوى مىدانند که کتاب ارزشمند مکاسب از تألیفات مرحوم شیخ انصارى است که در حوزههاى علمیه تدریس مىشود و یکى از کتابهاى مهم و سنگین حوزوى است که فهمیدن و درک مطالب آن نیاز به شاگردان با کفایت و پر استعداد دارد.
اساتید
معظمله به دلیل علاقه و پشتکار فراوانشان هر روز در چندین درس مراجع وبزرگان حوزه علمیه که جهان اسلام و عالم تشیع به وجودشان افتخارمىکند، شرکت مىکردند. عمده اساتید ایشان عبارتند از: 1- حضرت آیت اللَّه العظمى آقاى حاج شیخ کاظم شیرازى(قدس سره) (1290 -1367) 2- حضرت آیت اللَّه العظمى آقاى حاج شیخ محمد حسین اصفهانى معروف بهکمپانى (قدس سره) (ت 1361) 3- حضرت آیت اللَّه العظمى آقاى حاج شیخ محمد على کاظمینى(قدس سره) 4- حضرت آیت اللَّه العظمى آقاى حاج سید ابوالحسن اصفهانى(قدس سره) (1284 - 1365) 5- حضرت آیت اللَّه العظمى آقاى حاج شیخ محمدرضا آل یاسین(قدس سره) 6- حضرت آیت اللَّه العظمى آقاى حاج سید ابوالقاسم خویى(قدس سره) (1317 - 1413) 7- حضرت آیت اللَّه العظمى آقاى سید محمد حسین طباطبایى بروجردى (قدس سره) (1292 - 1380)
آیت اللَّه العظمى روحانى از وجود تماى اساتید نامآور خود استفاده نمودند وخود را همیشه مدیون محبتها و الطاف خالصانه آن بزرگواران (رضوان اللَّهتعالى علیهم) مىدانند. اما در این میان نقش آیت اللَّه خویى برجستهتر و قابلتوجهتر است. پرورش روح اجتهاد و تکوین فقهى و علمى ایشان، مرهون15 سال شرکت در دروس خصوصى و عمومى آیت اللَّه العظمى خویى مىباشد. هوش، پشتکار و استعداد معظم له، ایشان را مورد علاقه و توجهخاص اساتید و مراجع، بخصوص مورد عنایت خاصه آیت اللَّه خویى قرارداده بود. آیت اللَّه العظمى خویى(ره) در آن زمان، به اتفاق رأى اغلبعلماء، بزرگان و کارشناسان فقه و اجتهاد ؛ یک فقیه بىنظیر بودند که دراغلب علوم حوزوى نظیر فقه، اصول، کلام، تفسیر، رجال، فلسفه؛ مجتهد وصاحب نظر بودند و آثار منتشره ایشان گواه این مدعاست. در دروس عمومى آیت اللَّه خویى صدها طلبه شرکت مىکردند که امتیازآیت اللَّه العظمى خویى در شناخت و کشف استعدادهاى طلاب تیزهوش وبسیار موفق بود و سعى فراوان مىکردند تا آن طلبه را زیر نظر گرفته و با ایجادارتباط بیشتر با او؛ بتوانند در تربیت آن طلبه کوشا نقش بیشترى را ایفا کنند. با ورود آیت اللَّه روحانى در دوران نوجوانى به نجف اشرف و شرکت دردروس آیت اللَّه العظمى خویى؛ حوزه علمیهِ کهنِ نجف اشرف شاهد حضوریک نابغه با درک و استعداد شگرفى بود که چهرهاش نشان از مقام آیت اللهىمىداد. این نوجوان نابغه باید در دروس سنگین فقه اصول شرکت کند، دروسمختلف را نوشته و آنها را در منزل پاکنویس کند، با دوستان همدورهتحصیلش مباحثه کند و پیش مطالعه براى درسهاى فردا را هم انجام دهد.این مطالعات سنگین آنهم در غربت و با کمترین امکانات موجود؛ در شبانهروز 16 ساعت وقت ایشان را مىگرفت. علاوه بر آن، رسیدگى به کارهاىشخصى از قبیل: تهیه مایحتاج زندگى و تحمل فشارهاى اقتصادى نیز باخودشان بود. معظمله اغلب دورانى را که در نجف اشرف بودند با وضعبسیار سخت و طاقت فرساى اقتصادى مواجه بودند و اغلب، زندگیشان باقرض گرفتن از مغازه داران محل سپرى مىشد. و این بزرگترین رمز و سرمایهگذارى براى تحصیل و عشق و علاقه به آموختن دانش علوم اسلامى است.
تدریس
معظم له تدریس دورههاى مختلف علوم اسلامى را در همان ایام نوجوانىدر صحن حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین على (ع) در نجف اشرف آغازکردند. تقریر دروس حوزه توسط این نوجوان براى طلاب بزرگسال ومیانسال، براى همگان حیرت آور و قابل تقدیر بود. آیت اللَّه العظمى روحانى پس از مدت کوتاهى که در دروس آیت اللَّه العظمىخویى (ره) شرکت کردند، با تقریر دروس اصول و فقه استاد؛ آنان را براىعدهاى از طلاب و علاقمندان به دروس حوزوى، تدریس مىکردند. دیرىنپائید که چونان خورشیدى در نجف اشرف درخشیدند و به سان درختى پربرگ و بار، برآمدند و در سایهشان خیل مشتاقان را آرامش مىبخشیدند. به همین دلیل بود که ارتباط آیت اللَّه خویى روز به روز با معظمله بیشترمىشد. با اینکه اغلب آیت اللَّه العظمى خویى در جلسه تدریسشان به کسىاجازه طرح اشکال نمىدادند به آیت اللَّه العظمى روحانى در میان عده ایى ازشاگردان مىفرمودند: چرا در مباحثهها اشکال نمىکنى. من از شما مىخواهماشکال و ایرادهایى که به نظرتان مىرسد را مطرح کنید .«و این نشان از نبوغفکرى و شایستگى ویژه آیت اللَّه العظمى روحانى دارد. ارتباط تنگاتنگ استاد و شاگرد تا آنجا ادامه یافت که زیادى از شبهاىتعطیلى آن مرجع فقید (ره) به حجره آیت اللَّه العظمى روحانى مىآمدند وساعتهاى مدیدى به بحث و بررسى مسائل علوم اسلامى مىپرداختند و درانتها معظم له، استاد را تا درب منزلشان همراهى مىکردند. حضرت آیت اللَّه العظمى خویى در سال 1360 (هـ. ق) هنگامى که آیت اللَّهالعظمى روحانى فقط 15 سال بیشتر نداشتند. طى نامهاى بسیار مهم، عظمتعلمى، قدرت و استنباط قوى، هوش و ذکاوت این نابغه بزرگ را تأیید وستودند (متن کامل نامه که به دست خط مبارک آیت اللَّه العظمى خویى مىباشددرسایت اینترنت آیت اللَّهالعظمى روحانى و در کتابهاى زندگینامه که به زبانعربى و فارسى در لبنان به چاپ رسیده است، موجود است). معظمله به تأیید ومکتوب مهم مراجع و اساتید بزرگوارشان در سن 14 سالگى به درجه اجتهاد نائل آمدند. ایشان در اواخر سال 1329 (هـ. ش) وارد قم شدند و در اوایل سال 1330(هـ. ش) به تدریس دروس خارج فقه و اصول در صحن مطهر حضرتمعصومه (س) پرداختند. بیش از نیم قرن است که ایشان به تدریس علوم آلمحمد (ص) و تربیت هزاران طلبه فاضل و تشنگان دانش ائمه اطهارمىپردازند. اغلب شاگردان، پرورش یافتگان و حلقه نشینان منبر تدریسشان؛از مدرسین نام آور، فضلا و دانشمندان حوزه و عدهاى در مسیر مرجعیتقرار دارند. ایشان به هنگام تدریس، متین و گویا سخن مىگویند. به دلیل وسعتاحاطهشان بر موضوعات علمى، از پرداختن به زواید پرهیز مىکنند. درسایشان فشردهاى از آراء و مبانى بزرگان و فقیهان نامى به همراه نظریاتخودشان است که با بحث و استدلال، بر رد یا قبول آن مبانى مىپردازند. درجلسات تدریسشان به مبارزه با جمود، یکسونگرى، احتیاط زدگى، تقلید وپیروى کورکورانه از بزرگان مىپردازند، زیرا معتقدند که تقلید و تعصب و غیر منطقى روى اقوال بزرگان و مبارزه با هر نظر نو، توان علمى را از حوزهمىگیرد. از این رو معظم له با حفظ احترام بزرگان و تأکید بر این امر، با نظراتآنها نقادانه برخورد مىکنند. نظریات جدید و نو، ابتکار در مبانى، خروج ازآراء پیشینیان و ژرف نگرى در تدریس ایشان موج مىزند. هر چند ایشان به عنوان یک مرجع و فقیه نو اندیش شهرت دارند اما هیچگاه حکم اللَّه را به نام مصلحت یا نواندیشى زیر پا نمىگذارند. فقیهنواندیشى که هیچگاه به انکار سنت و حذف باورهاى دینى نمىپردازد.
تألیفات
معظمله از ابتداى زندگى علمى خویش در راستاى نشر معارف اهلبیت وگسترش دانش اسلام، هرگز آرام نگرفتند. زمانى بر مسند تدریس مى نشینند و به تربیت و پرورش هزاران دانشمند فاضل و فرزانه مى پردازند و زمانى دیگر دست به قلم مى شوند و به تألیف کتب ماندگار اسلامى مى پردازند. ایشان به محض ورود به حوزه علمیه قم و احساس نیاز جامعه حوزوى واسلامى، همزمان با تدریس درس خارج فقه و اصول در سنین جوانى، دستبه تألیف دایرة المعارف فقه اسلامى مى زنند. کتابى ماندگار که بزرگان واساتید نام آورِ خبره حوزه، مراجع بزرگ تقلید و مدرسین، سر تعظیم وتمجید در برابرش فرو مى آورند. حضرت آیت اللَّه العظمى بروجردى(ره) دوبار کتاب فقه الصادق را همراه خود به جلسه تدریسشان مىبرند و به عنوان سند از آن نقل قول و به آن استناد مى کنند. حضرت آیت اللَّه العظمى خویى(ره) طى نامه ایى مرقوم فرمودند که: من کتاب فقه الصادق را شخصا براى آیت اللَّه کاشف الغطاء بردم و گفتم: ببیند من چه خدمت بزرگى به عالم اسلام و فقاهت نموده ام و چنین عالم محققى را تربیت کرده ام. رییس دانشگاه الازهر (مهمترین و عالىترین مرکز علمى اهل تسنن) نیز طىنامهاى کتاب عظیم فقه الصادق را مىستاید. این کتاب سالیان سال است که یکى از رساترین، معتبرترین و مهمترین منبع تدریس فقه و اصول تشیع است. یکى از دلایل مرجعیت و اعملیت ایشان،ناشى از این تألیفات بخصوص کتاب گرانسنگ فقه الصادق است. 1- فقه الصادق(بزبان عربى): دایرة المعارف کامل فقه تشیع. این کتاب عظیم و بزرگ که به عنوان یک منبع مرجع شناخته شده است در 26 جلد بارها درداخل و خارج کشور به چاپ رسیده است. چاپ جدید آن بزودى در 40جلد (با ذکر منابع و مصادر) به چاپ خواهد رسید. از تألیف کتاب عظیم جواهر الکلام که شامل تمامى ابواب فقه مى باشد نزدیک به 200 سال مى گذرد و کتاب فقه الصادق که به اعتقاد بعضى ازمراجع و بزرگانِ خبره حوزه، از«جواهر الکلام» رساتر و کاملتر است؛ اولین و کاملترین دایرة المعارف تمام ابواب فقه در دو سده اخیر است. این کتاب که در سنین جوانى معظم له به رشته تحریر درآمده، مورد عنایت خاصه تمامى مراجع تقلید و بزرگان حوزههاى علمیه است. این کتاب در میان علماءعامه (اهل تسنن نیز شناخته شده و مورد استناد است. کتاب «فقه الصادق» در دانشگاههاى معروف غرب (بخش مطالعات اسلامشناسى) یکى از منابعمورد قبول و قابل استناد است. 2- زبدة الاصول (بزبان عربى): دوره کامل علم اصول فقه که به صورت بحث استدلالى ارائه گردیده است. این کتاب در 6 جلد مىباشد. 3- منهاج الفقاهه (بزبان عربى): در 6 جلد مىباشد که حاشیه ایى است بر«مکاسب» شیخ انصارى(ره) که به شیوه ایى نو و ابتکارى تمامى موارد ارائهشده را بحث و بررسى کردهاند. 4- المسائل المستحدثه (بزبان عربى): حضرت آیت اللَّه مبتکر مسائلمستحدثه و ارائه مسائل جدید با ذکر مسایل فقهى، روایى هستند. این کتابکه بارها وبارها در خارج و داخل کشور به چاپ رسیده است شامل ارائهمسائل جدید، نو و مورد ابتلاى جامعه با ذکر دلایل و مستندات فقهى،روایى و قرآنى مى باشد. 5- تعلیق بر منهاج الصالحین در 2 جلد (بزبان عربى) 6- تعلیق بر عروة الوثقى در 2 جلد (بزبان عربى) 7- تعلیق بر وسیلة النجاة (بزبان عربى) 8- رساله در لباس مشکوک (بزبان عربى) 9- رساله در قاعده لاضرر (بزبان عربى) 10- الجبر و الاختیار (بزبان عربى) 11- رساله در قرعه (بزبان عربى) 12- مناسک الحج (بزبان عربى) 13- المسائل المنتخبه (بزبان عربى) 14- رساله در فروع العلم الاجمالى (بزبان عربى) 15- الاجتهاد و التقلید (بزبان عربى) 16- القواعد الثلاثه (بزبان عربى) 17- اللقاء الخاص(بزبان عربى) مربوط به «سایت یا حسین» 18- رساله توضیح المسائل (بزبان فارسى و اردو) 19- تحقیقى در مورد جبر و اختیار (بزبان فارسى) 20- نظام حکومت در اسلام (بزبان فارسى و ترکى و اردو) 21- مناسک حج (بزبان فارسى) 22- منتخب احکام (بزبان فارسى) 23- استفتائات قوه قضائیه و مؤسسه حقوقى وکلاى بین الملل (به زبان فارسى) 24- احکام فقهى مسائل روز (بزبان فارسى) 25- استفتائات (پرسش و پاسخهاى مسائل شرعى) (بزبان فارسى): که تاکنون در 2 جلد به صورت سؤال و جواب ارائه شده است. 26-الف سؤال و جواب (بزبان عربى): شامل استفتائات و پاسخهاى مسائل شرعى مى باشد که در 6 جلد تهیه شده است. هرجلد شامل 1000سؤال و جواب است.
مرجعیت
بعد از تشریف فرمایى ایشان از حوزه علمیه نجف اشرف و شروع به تدریسدرس خارج فقه و اصول و با توجه به نگارش کتاب عظیم فقه الصادق بعداز فوت آیت اللَّه العظمى بروجردى (ره) به پیشنهاد علماء، فضلاء و مدرسین نام آور، رساله عملیه ایشان منتشر شد. طبق آنچه در کتابخانه ملى ایرانموجود است، اولین چاپ رساله توضیح المسائل ایشان مربوط به سال 1340(هـ. ش) مى باشد.
|